Σύμφωνα με την κλασική αφηγηματική πλοκή, ο μύθος ακολουθεί
τρία στάδια:
•τη δέση
•την κορύφωση
•τη λύση
Στο συγκεκριμένο διήγημα δεν έχουμε μονοκεντρισμό της
πλοκής, αλλά έκταση της αφήγησης σε περισσότερα του ενός επεισόδια.
Με την επιλογή της τεχνικής της απόκρυψης, η
δέση-κορύφωση-λύση συμπυκνώνονται στην εξομολόγηση της μάνας.
Η αφηγηματική προοπτική
Στο «Αμάρτημα της μητρός μου» η δομή είναι κυκλική, όπως και
σε όλα τα διηγήματα του Βιζυηνού: αναπτύσσεται γύρω από ένα αίνιγμα που
προτείνεται στον τίτλο και το οποίο λύνεται στο τέλος (π.χ. Ποίος ήτο ο φονεύς
του αδελφού μου) κρατώντας το ενδιαφέρον του αναγνώστη αμείωτο μέχρι τέλους.
Η ιδιοτυπία της πλοκής
Συγκεκριμένα, η πλοκή του διηγήματος συνδυάζει τη μυστηριακή
ατμόσφαιρα και τις μεταβλητές οπτικές γωνίες (του παιδιού-αφηγητή, του
ενήλικου-αφηγητή και της μάνας) και θεμελιώνεται σε αντιθετικά μοτίβα:
· της πλάνης και αυταπάτης
· της διπλής αλήθειας
· της διπλής πραγματικότητας
· της αμφισημίας και της σχετικότητας
Η ιδιότυπη εστίαση
Σ’ αυτή την
ιδιόρρυθμη πλοκή η εστίαση είναι αναγκαστικά εσωτερική. Η αφήγηση δίνεται από
την οπτική γωνία ενός παιδιού που σταδιακά μεταβάλλεται (μεταβλητή εστίαση). Κάποιες
στιγμές όμως ο αφηγητής-παιδί φαίνεται να γνωρίζει τα συναισθήματα και τα
κίνητρα των υπολοίπων προσώπων. Κι ενώ η εσωτερική εστίαση επιβάλλει
περιορισμένη γνώση, σε σχέση με το λαογραφικό υλικό ο αφηγητής έχει στάση
παντογνώστη, αφού επεμβαίνει για να επεξηγήσει και να σχολιάσει έθιμα και
λαϊκές δοξασίες δηλώνοντας ότι γνωρίζει περισσότερα από κάθε άλλο αφηγηματικό
πρόσωπο.
Η εσωτερική οπτική γωνία του αφηγητή διευρύνεται επίσης με
την αναφορά σε εξωτερικά συμβάντα στα οποία ο αφηγητής δεν είχε προσωπική
συμμετοχή, είχαν όμως άμεση σχέση με αυτόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου