Από τα ακόλουθα
σχήματα λόγου να επιλέξετε ποιο ταιριάζει στα παραθέματα: σχήμα υπερβατό,
αντίθεση, προσωποποίηση, σχήμα συναισθησίας, σχήμα κατεξοχήν, παρομοίωση,
σχήμα κύκλου, πλεονασμός, υπερβολή, σχήμα υποφοράς – ανθυποφοράς, πρωθύστερο,
οξύμωρο, αντίστροφη κλιμάκωση, περίφραση, πολυσύνδετο, σχήμα άρσης και θέσης,
αποστροφή, μεταφορά, χιαστό, συνεκδοχή.
- 1.1 ακρογιάλι 5.57 γιαλό
- 1.2 αστροπελέκι μου καλό,
- 1.2 για ξαναφέξε πάλι
- 1.5.Τα πέλαγα στην αστραπή κι ο ουρανός αντήχαν
- 2.1 ακριβή αλήθεια
- 2.5 Λάλησε, Σάλπιγγα
- 2.7.την ομορφιά
- 2.7 μην είδετε…2.11 την είδαμε
- 3.2 σαν το χοχλό που βράζει
- 3.3 ησύχασε και έγινε όλο ησυχία
- 3.9 έσφιξε κι εχάρη
- 3.13 έτρεμε το δροσάτο φως στη θεϊκή θωριά της
- 3.14 Στα μάτια της τα ολόμαυρα και στα χρυσά μαλλιά της
- 4.3 Κι από το πέλαο 4.5 Κι ανει τσ’αγκάλες 4.6 κι έδειξε
- 4.11 Όχι στην κόρη, αλλά σ’ εμέ
- 4.37 τρυφερό κλωνάρι
- 5.22 (ο χτύπος της καρδιάς μου) έκρουζε
- 5.24 ηχός γλυκύτατος ηχός
- 5.43 Λαλούμενο, πουλί, φωνή
Αντίθεση: Σχήμα λόγου κατά το οποίο αντίθετες λέξεις ή
έννοιες παρατίθενται για να δημιουργήσουν εντύπωση. π.χ. τις Εστιάδες τις
σεμνές μα κολασμένες. Η αντίθεση ενδέχεται να εκφράζεται μόνο με δύο λέξεις
αλλά και με δύο φράσεις ακόμα και με δύο μεγάλα τμήματα λόγου.
Άρση και θέση: Πρώτα λέγεται τι δεν είναι κάτι (ή τι δε
συμβαίνει) και αμέσως μετά τι είναι (ή τι συμβαίνει) – πρώτα αίρεται κάτι και
στη συνέχεια τίθεται.
Επανάληψη: Μια έννοια ή ένα νόημα εκφράζεται δύο φορές στη
σειρά με την ίδια λέξη ή φράση (αυτούσια ή ελαφρώς αλλαγμένη).
Κατεξοχήν: Η σημασία μιας λέξης στενεύει και ενώ αυτή φανέρωνε
αρχικά σύνολο ομοειδών όντων, καταλήγει να φανερώνει ένα μόνο από αυτά,
ξεχωρίζοντάς το εξαιρετικά. Η Πόλη = Η Κωνσταντινούπολη.
Κλιμακωτό: Αυξάνει βαθμιαία (κλιμακωτά) η ένταση στην παρουσίαση
μιας σειράς από ενέργειες ή καταστάσεις (παρουσιάζεται μια σειρά από
καταστάσεις ή ενέργειες, από τις οποίες η καθεμιά είναι πιο έντονη από την
προηγούμενή της.
Κύκλος: Μια πρόταση ή μια περίοδος, ένα ποίημα ή ένα
διήγημα τελειώνει με την ίδια λέξη ή εικόνα με την οποία αρχίζει.
Μεταφορά: Η ιδιότητα ενός προσώπου (ζώου, πράγματος,
αφηρημένης έννοιας) μεταφέρεται σε άλλο πρόσωπο (ζώο, πράγμα, αφηρημένη έννοια)
το οποίο την έχει σε μεγαλύτερο βαθμό και πιο εντυπωσιακή. π.χ. Έχει καρδιά
πέτρινη.
Οξύμωρο: Συνδέονται δύο έννοιες που φαινομενικά αποκλείουν η
μία την άλλη (είναι αντιφατικές μεταξύ τους), ωστόσο στο βάθος εκφράζουν ένα
λογικό νόημα.
Παρομοίωση: Συσχετίζεται η ιδιότητα ενός προσώπου (ζώου,
πράγματος, αφηρημένης έννοιας) με την ιδιότητα κάποιου άλλου προσώπου, η οποία
υπάρχει σε αυτό σε μεγαλύτερο βαθμό και είναι πιο εντυπωσιακή. Η παρομοίωση
αρχίζει με τις λέξεις σαν, καθώς, όπως και με το σαν να, όταν έχουμε υποθετική
παρομοίωση (με αναφορική παρομοιαστική πρόταση.
Περίφραση: Μια έννοια εκφράζεται με δύο ή περισσότερες λέξεις,
ενώ μπορούσε να εκφραστεί με μία.
Πλεονασμός: Για να εκφραστεί ένα νόημα, χρησιμοποιούνται
περισσότερες λέξεις από όσες χρειάζονται κανονικά.
Πολυσύνδετο: Τρεις ή περισσότεροι όμοιοι όροι ή όμοιες
προτάσεις συνδέονται με συμπλεκτικούς ή διαχωριστικούς συνδέσμους.
Προσωποποίηση: Αποδίδονται ανθρώπινες ιδιότητες σε μη ανθρώπινα:
σε ζώα, σε φυτά, σε πράγματα και σε αφηρημένες έννοιες.
Πρωθύστερο: Από δύο σχετικές ενέργειες ή έννοιες τοποθετείται
στη σειρά του λόγου πρώτη εκείνη που είναι χρονικά και λογικά δεύτερη.
Σύμφυρση: Αναμειγνύονται δύο συντάξεις.
Συναισθησίας: Όταν συμφύρονται δύο αισθήσεις
Συνεκδοχή: Οι λέξεις δε χρησιμοποιούνται με την αρχική τους
σημασία, αλλά με διαφορετική, που έχει βέβαια κάποια σχέση με την αρχική. Έτσι
δηλώνεται: το ένα αντί για τα πολλά ομοειδή, το μέρος ενός συνόλου αντί για το
σύνολο, η ύλη αντί για εκείνο που είναι κατασκευασμένο από αυτή, το όργανο αντί
για την ενέργεια που παράγεται ή γίνεται με αυτό.
Υπερβατό: Ανάμεσα σε δύο όρους μιας πρότασης, οι οποίοι
έχουν μεταξύ τους στενή λογική και συντακτική σχέση και θα έπρεπε να βρίσκονται
ο ένας δίπλα στον άλλο, παρεμβάλλεται μια λέξη ή φράση και τους αποχωρίζει.
Υπερβολή: Παρουσιάζεται μια ενέργεια, μια ιδιότητα, μια
κατάσταση κτλ. μεγαλοποιημένη σε βαθμό που βρίσκεται έξω από την πραγματικότητα
και τα φυσικά όρια.
Υποφορά και ανθυποφορά: Σε αυτό το σχήμα υπάρχει η ακόλουθη διαδικασία: α)
διατυπώνεται μια ερώτηση, β) ύστερα δίνεται πάλι με ερώτηση κάποια πιθανή
εξήγηση στην απορία, γ) στη συνέχεια απορρίπτεται η εξήγηση αυτή, δ) και τέλος
ακολουθεί η απάντηση για το τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.
Χιαστό: Στο σχήμα αυτό δύο προτάσεις παρουσιάζουν την ίδια
συντακτική και σημασιολογική δομή, αλλά οι όροι της μιας πρότασης είναι σε
αντίστροφη θέση από αυτούς της άλλης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου