Πολλές είναι τα ερωτήματα που αντιμετωπίζει ο φιλόλογος όταν πάει να αναλύσει το έργο του Σολωμού:
- ο αποσπασματικός χαρακτήρας για τον οποίο έχουν διατυπωθεί διαφορετικές θεωρίες (ανεπάρκεια, αμέλεια, αδυναμία για ολοκλήρωση, η αισθητική του αποσπάσματος ως ίδιον του ρομαντισμού)
- η ιδιοτυπία της γλώσσας του
ο Σολωμός δε χειρίζεται καλά τη νεοελληνική. Ζει σε μια εποχή που επικρατεί παντού η καθαρεύουσα
- δεν προϋπάρχει εδραιωμένη λογοτεχνική παραγωγή στη δημοτική
- ο Σ. βασίζεται στην κρητική λογοτεχνία, το δημοτικό τραγούδι και τους Βηλαρά – Χριστόπουλο
Δεν έχω τίποτα στο νου μου πάρεξ ελευθερία και γλώσσα
·
Ζήτησα από τους μαθητές να διατυπώσουν ερωτήματα που τους έχουν γεννηθεί απ'ό,τι ξέρουν για το Σολωμό. Τα παραθέτω
- Εφόσον η κλίση του ήταν η ποίηση τότε γιατί σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο της Παβίας;
- Γιατί καλείται ο Σολωμός να πάρει τη θέση του Δάντη σύμφωνα με τη φράση του Χαρίλαου Τρικούπη ότι «ο ελληνικός Παρνασσός δεν έχει ακόμα το Δάντη του»;
- Γιατί έγινε ο Σολωμός εθνικός ποιητής;
- Πώς γίνεται ένας εθνικός ποιητής να γράφει τα πρώτα του ποιήματα σε άλλη από τη μητρική του γλώσσα;
Από την ταινία του Θ. Αγγελόπουλου,
Μια αιωνιότητα και μια μέρα
- Γιατί δούλευε τα έργα του ξανά και ξανά χωρίς να τα τελειώνει;
Ο λόγος είναι η έμμονη ιδέα
του μεγάλου σε έκταση έργου η τάση για προσθήκες και αλλαγές και η απροθυμία
για δημοσιεύσεις· κρατούσε το κείμενο στο συρτάρι του και το επεξεργαζόταν κατά
διαστήματα μόνο για τον εαυτό του, με ποικίλους δοκιμαστικούς τρόπους,
σπασμωδικά και χωρίς σύστημα. Αλεξίου, 46
- Γιατί δεν εξέδωσε τα ποιήματά του στην Ελεύθερη Ελλάδα;
Ο Σολωμός γρήγορα αντιλήφθηκε
ότι το ελλαδικό κοινό στο οποίο υπολόγιζε ήταν αναλφάβητοι αγροτοποιμένες και
μια ισχνή μικροαστική τάξη που διάβαζε εφημερίδες, μεταφρασμένα γαλλικά
μυθιστορήματα και φαναριώτες στιχοπλόκους. Αλεξίου, σ. 22 π.23
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Η σημασία της πολιορκίας για την έκβαση του αγώνα
Η σχέση Επτανησίων – τουρκοκρατούμενων Ελλήνων
«Είδες να μαδάνε την κότα κι ο αέρας να συνεπαίρνει τα πούπουλα; Έτσι
πάει το έθνος» (ΑΕ 271 Β 1-14 Αλεξίου σ. 503)
Λίνος Πολίτης αποσπάσματα «λυρικά επεισόδια»
Α΄ Σχεδίασμα σύντομο λυρικό ποίημα σε οκτάστιχες στροφές με
αμφιβραχικό ρυθμό
ωδή
1833-34 αποφασίζει να συνθέσει τους ΕΠ σε
ομοιοκατάληκτα δίστιχα 15συλλάβων
σαν μια εφαρμογή των κρητικών τρόπων
Φιλοσοφημένη ποίηση συνδεδεμένη με τα μεγάλα
συμφέροντα της ανθρωπότητας
«Μονομαχία των σαλπίγγων»
Πείνα των πολιορκημένων, εξάντληση του Σουλιώτη
πολεμιστή, πολεμικό σάλπισμα, άνοιξη, νύχτα εξόδου, ο «Αράπης» στον ιερό χώρο
όπου πέθανε ο Βύρων και στον τάφο του Μπότσαρη.
Η ΤΡΙΧΑ
Κύριος δικηγόρος του Λεονταράκη ήταν ο Μιχαήλ
Σικελιανός 415
Για τη μάνα μας που έκανε συγγενείς τον έρωτα και
τον Χάρο 417
Αλεξίου 426 Την κατά του Ζαμπέλη σάτιρα σε
15σύλλαβους, σε μιαν αρχική συντομότερη μορφή, θα την απήγγελλε ο νάνος –
Διάβολος ενώ θα έμπηζε το κέρατό του στα σκέλη της Γυναίκας στο τέλος του έργου
αυτού
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΘΟΣ
Βιβλικό ύφος του έργου
Το χφο μεταβάλλεται σε προφητεία όχι μόνο για τη
Γυναίκα και το Μεσολόγγι, αλλά και για την ίδια την επανάσταση του 1821
Η πάλη ανάμεσα στο καλό και στο κακό, ανάμεσα στον
άνθρωπο και τον Διάβολο, που ως προσωποποίηση του κακού, προσπαθεί να
κυριαρχήσει στον κόσμο
Σοβαρό, σκοτεινό, εφιαλτικό κλίμα του έργου
Η εκούσια μίμηση του ανοργάνωτου προφορικού λόγου
Ο Πολυλάς «απλοελληνικό σχεδίασμα» του οποίου, «δεν
εδυνήθηκα να σώσω τίποτε περισσότερο από το εκδιδόμενο απόσπασμα»
Η θεωρία του Καιροφύλλα ότι από το έργο αυτό
γεννήθηκαν οι ΕΠ
Το έργο είναι αλληγορία «της αγγλικής εξουσίας»
στα Επτάνησα....Αν και τα χαρακτηριστικά της Γυναίκας έχουν ληφθεί από κυρίες
του κύκλου των Σολωμών (όχι συγγενείς των) πρόκειται πάντως για προσωποποίηση της Διχόνοιας.
Η κοινωνική διάσταση το υπηρετικό προσωπικό του
σπιτιού της πεινά
Η σύντομη κατοχή από τους δημοκρατικούς Γάλλους
(1797-8) καθώς και η ανταρσία του Ιάκωβου Kallender συνέτειναν στην επιφύλαξη
των ευγενών για τις νέες κοινωνικές αναταραχές.
Σπυρομίλιος, «τουρκολάτρες και φιλότουρκοι της
Ζακύνθου»
«σοβαρή σατιρική»
versets εδάφια της Βίβλου
Vitti, τυπικό έργο της ρομαντικής τέχνης, που,
θραύοντας τα αυστηρά όρια των ειδών δεν πειθαρχεί σε κανένα από αυτά
ΕΠΙΡΡΟΕΣ
Ανώνυμος του 1789
Υπερκάλυψη του Φώσκολου
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ 1798-1857
1807 Δεύτερη γαλλική κατοχή
1840 Η Βουλή αναγνωρίζει στους δύο αδερφούς τον
τίτλο του κόντε
1844 Έκδοση του Ύμνου μελωποιημένου από τον Μάτζαρο
1840 Χρυσούς σταυρός του τάγματος του Σωτήρος από
τον Όθωνα
Κύκλος ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος)
Ηθικές αρχές, θυσία, πατρίδα, πίστη
Εθνική ελευθερία
Ηθικό χρέος, αγνότητα, σωματική δυστυχία, πόνος
Πείνα, δίψα, αρρώστιες, θάνατος, μνήμες δοξασμένου
παρελθόντος, ελευθερία, θυσία
Μικρός, αδύναμος, πολιορκημένος, ηθικές ιδέες,
θυσία, τόλμη, παγκόσμιο παράδειγμα ήθους
Θλίψη, δυστυχία, απογοήτευση, απώλεια ελευθερίας,
ψυχική δύναμη τεράστια
Υπεροχή, σταθερότητα
Άνδρες δυνατοί (ψυχή-σώμα) γυναίκες δυνατές (όχι
σαν άνδρες)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου